Aliran Sesat Yang Ada Di Sumedang


Berita-terkini-Global
Aliran Sesat Yang Ada Di Sumedang


Berita Terkini Global - Di sebuah kampung di  daerah Sumedang tiba-tiba menjadi kekacauan. Seorang wanita dituduh mengajar bidaah. Wanita yang bernama Elah dilaporkan mengarahkan pengikutnya untuk melaksanakan solat wajib menghadap matahari dan membaca kredo.

Kejadian ini berlaku di Kampung Bojong RT dua  RW lima belas , Kampung Cipacing, Daerah Jatinangor, Daerah Sumedang. Pengerusi RW
lima belas  , Engkus Kusman, mengesahkan maklumat itu.

Engkus memanggil Elah sebagai ketua kajian di kampung. Ela mengajar Al-Quran untuk ibu-ibu dan anak-anak sekolah tempatan.

"Ela mengarahkan doa santrinya ke matahari, saya tahu kisah santri dan tidak pernah menyaksikan," kata Engkus ketika dihubungi oleh AFP pada hari Jumaat (14/7/2017).

Engkus berkata dia terkejut setelah mendengar pengakuan santri bahawa di madrasah madrasah Elah terpaksa membaca shahadah lagi.




Dibaca juga : Dikorut, Banyak Warganya Yang Akses Pornografi Secara Rahasia

"Ramai ibu bapa tidak menerima, jadi penduduk kampung menjadi kekecohan," katanya.

Engkus mendedahkan aktiviti yang pernah dilakukan Elah di kampung seterusnya, tepatnya di Kampung Babakan Sukamulya, Desa Cipacing. Tetapi Elah bahkan mengusir rakyat.

"Sebelum ini biasa-biasa saja, ibu bapa juga. Tidak ada syak wasangka, tetapi akhirnya ada seorang pelajar yang menyedari dan melaporkannya kepada ibu bapanya," kata Engkus.



Dibaca : Ayah Harus Tersambar petir Di hari Pernikahan Anaknya

Selain itu, selepas membaca shahadah, anak-anak ini diiktiraf sebagai murid Elah.

"Dia berkata, 'Apabila ditanya (malaikat) oleh siapa yang disyahadatin, memberitahu saya (sama) Ibu'," tambahnya.

Atas maklumat ini, polis masih menyiasat maklumat tersebut. "Saya periksa," kata Ketua Perhubungan Awam Polis Jabar Kombes Yusri Yunus menerusi mesej ringkas. -


Berita Terkini Global.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar